Notion-skabelon:
gratis skema til projektstyring for nybegyndere

17.1.2025 · 10 minutter

Jeg elsker lister og orden af hele mit hjerte – nu vil jeg dele denne glæde med dig.

Lad mig introducere dig til det vigtigste projektstyringsprogram i min værktøjskasse: Notion.

Nederst på denne side kan du (helt gratis) downloade en skabelon, som kan hjælpe dig med at få orden og overblik. Klik her for at scrolle til bunden → 

Hvad er Notion?

Programmet Notion er praktisk talt min personlige assistent. I det kan man oprette interaktive skemaer, indlejre links og meget, meget, meget mere.

Jeg vil beskrive Notion som en kombination af projektstyringsprogrammet Trello og de funktioner, man kender fra Microsoft Word, PowerPoint og Excel.

(Noget af) det smarte ved Notion er, at du kan oprette “flere lag” i dine sider. For eksempel kan du lave et skema, ligesom man kender det fra Excel eller Trello, men i Notion kan du folde hver “blok” i tabellen ud. Inde i blokken kan du indsætte tekst og flytte rundt på indholdet. Du kan også tilføje links, previews fra Google Drev eller Adobe XD, og endda oprette nye skemaer inde i de eksisterende skemaer – hvilket giver endnu flere muligheder for at organisere dit indhold.

Sådan bruger jeg Notion

Én gang om ugen bruger jeg en kop kaffes tid på at planlægge og tilpasse den kommende måned i min interaktive kalender (ser det ikke hyggeligt ud på billedet?). Jeg indsætter mål og afsætter tid til at nå dem. På den måde sikrer jeg, at jeg når alle opgaver og deadlines i min lille selvstændige biks.

Jeg bruger primært programmet til at styre min egen tid, men Notion har også den smarte funktion, at man kan dele sider med andre mennesker – både med og uden redigeringsadgang. Det betyder, at jeg kan holde mine kunder opdaterede via forskellige “boards” med tidslinjer, to-do’s og procesbeskrivelser, uden at der mailes frem og tilbage.

Jeg bruger Notion til alt, der har med mit arbejde at gøre. Men min kærlighed til programmet gør, at jeg også bruger det privat til at notere alt fra gøremål til gaveidéer til anbefalinger til restauranter, film og podcasts.

Derfor skal du bruge Notion

1. Du bliver mere effektiv
Som selvstændig har man mange forskellige opgaver, og det kan være svært at prioritere og navigere i dem. Ved at skrive dem ned og sætte dem i system med dato, tidsforbrug og konkrete mål, kan du få et overblik over, hvad du bruger din tid på – og hvad du spilder den på! Det er vejen til at slippe af med overspringshandlinger og få flere timer i døgnet (hvis du spørger mig).

2. Du får ro i hovedet og bliver mere fokuseret
Det giver ro at vide, at du ikke konstant skal huske ALT – ud af hovedet og ind i computeren! På den måde kan du koncentrere dig om det, du er i gang med, i stedet for at spilde tankekraft på at minde dig selv om, at du “også liiiiige skal huske, at …” 

3. Du får et dopamin-boost
Når du krydser en opgave af på din to-do-liste (også selvom den er digital), frigives dopamin i kroppen. Hjernens indbyggede belønningssystem giver genial motivation til at fortsætte din færd gennem listen af opgaver!

Download skabelonen (gratis)

Nu er det din tur! Via linket under videoen kan du tilgå skabelonen i en ny fane.

Hér står der trin for trin, hvordan du downloader og bruger skabelonen. Hér finder du også den videomanual, som også er indsat her på siden, og som jeg vil anbefale, at du ser, inden du tager skabelonen i brug.