podcast-guide: episodebeskrivelser, der giver flere lyt

17.1.2025 · 25 minutter

Du har produceret en podcast. Tillykke! Nu mangler du bare lytterne. Lad mig hjælpe dig. 

På siden hér får du fem konkrete råd med tilhørende arbejdsspørgsmål, som du kan stille dig selv, når du arbejder med dine episodebeskrivelser. 
Disse udgør tilsammen én guide, der hjælper dig med at konvertere læsere af din episodebeskrivelse til lyttere af din podcast.

Guiden er udviklet i forlængelse af mit 12-tals-speciale i journalistik fra SDU, hvor jeg netop undersøgte episodebeskrivelser såvel som foredrag og workshops, jeg har holdt om emnet i både både ind- og udland.

God læse- og arbejdslyst!

Første råd: EPISODETITLEN SKAL FANGE LYTTERNES OPMÆRKSOMHED

Når en lytter scroller gennem feedet på jagt efter en ny og hidtil ukendt lytteoplevelse, er det vores første opgave at få dem til at stoppe, når de kommer til lige netop vores titel. 

Det kan man gøre på tre måder: 

Først og fremmest er det en god idé at anvende overraskende ord og citater. Hjernen er kodet til at slå fra, når den har vænnet sig til et gentagende mønster, så den reagerer først, når den ser noget uventet. Noget overraskende. Noget, som hjernen lynhurtigt kan afkode. ”Hey, her er der noget nyt, der kunne være interessant eller relevant for mig.

Et andet trick er at inkludere navne på kendte personer. For dem er vi som udgangspunkt allesammen altid nysgerrige på.

Og et tredje trick er at bruge tegn og særlige skriftformater i titlen. Versaler kan bruges til rent visuelt at få titlen til at skille sig ud. Spørgsmålstegn inviterer lytteren til at stoppe op for at tage stilling til det, der bliver spurgt om. Og udråbstegn er med til at skabe drama – det har vi også alle dage været draget af.

Stil dig selv disse arbejdsspørgsmål:

Kan jeg indsætte et overraskende ord eller citat?

Fx ved at manipulere med et ordspil eller bruge et atypisk ord
Kan jeg inkludere navnet på en kendt person?
Fx som afsender på et citat
Kan jeg anvende tegn og særlige skriftformater?
Fx ved at indsætte versaler, udråbstegn, spørgsmålstegn og hashtags.

Eksempel:

Forberedelse gør mester
Camilla Sager taler i dette afsnit med Carl Brask om det interview, der har gjort mest indtryk på ham – og om, hvad han har lært af det.

Ønsker du hjælp til at udvikle dit koncept – helt uforpligtende? Pluk min hjerne, nup mit netværk og få konkrete redskaber. Vi mødes online eller på mit kontor til én times intensiv sparring, hvor du får konstruktiv feedback og specifikke, håndgribelige forslag til, hvordan du kan videreudvikle og styrke dit koncept. Når du går fra workshoppen, har du fået et kærligt og konstruktivt skub i den rigtige retning samt nye idéer og strategier, som du selv kan arbejde videre med. Priser fra 1.050 DKK eks. moms. 

Et forløb er for dig, der ønsker at arbejde seriøst med at udvikle dit koncept gennem konstruktiv, kreativ og strategisk sparring om alt fra målgrupper til missionstatements til målsætning. Et forløb starter med et uforpligtende og afklarende møde. Herefter tiltrettelægger jeg et skræddersyet program, som gør, at du efter forløbet vil have fået konkrete redskaber, som i fremtiden kan hjælpe dig til at sætte mål, at styre din proces og at foretage strategisk kloge valg. (Kommer i 2025)

Guiden er udviklet i forlængelse af mit 12-tals-speciale i journalistik fra SDU, hvor jeg netop undersøgte episodebeskrivelser såvel som foredrag og workshops, jeg har holdt om emnet i både både ind- og udland.

Hvordan fungerer den?

For at demonstrere, hvordan guiden virker, har jeg udviklet en fiktiv episodebeskrivelse til en fiktiv podcast, som vi skal bearbejde trin for trin. 

Min fiktive podcast har jeg kaldt ’Scoop’. Målgruppen er journalister og journaliststuderende, som ønsker at blive klogere på faget. Konceptet er, at jeg i hvert afsnit interviewer en journalist om et interview, vedkommende har foretaget, som har gjort særligt indtryk – og hvor gæsten så til sidst deler et godt råd, som interviewet har lært dem. I dette afsnit er gæsten en fiktiv journalist, som jeg har valgt at navngive Carl Brask og hvis vi zoomer ind på episodebeskrivelsen, så ser den sådan her ud:

Forberedelse gør mester
Camilla Sager taler i dette afsnit med Carl Brask om det interview, der har gjort mest indtryk på ham – og om, hvad han har lært af det.

Dette eksempel vil i det følgende blive bearbejdet trin for trin. Lad os komme i gang!

guiden - 5 gode råd:

Når en lytter scroller gennem feedet på jagt efter en ny og hidtil ukendt lytteoplevelse, er det vores første opgave at få dem til at stoppe, når de kommer til lige netop vores titel. 

Muligheder: 

  1. Først og fremmest er det en god idé at anvende overraskende ord og citater. Hjernen er kodet til at slå fra, når den har vænnet sig til et gentagende mønster, så den reagerer først, når den ser noget uventet. Noget overraskende. Noget, som hjernen lynhurtigt kan afkode. ”Hey, her er der noget nyt, der kunne være interessant eller relevant for mig.

     

  2. Et andet trick er at inkludere navne på kendte personer. For dem er vi som udgangspunkt allesammen altid nysgerrige på.

     

  3. Og et tredje trick er at bruge tegn og særlige skriftformater i titlen. Versaler kan bruges til rent visuelt at få titlen til at skille sig ud. Spørgsmålstegn inviterer lytteren til at stoppe op for at tage stilling til det, der bliver spurgt om. Og udråbstegn er med til at skabe drama – det har vi også alle dage været draget af. 
 
 

Arbejdsspørgsmål: 

  • Kan jeg indsætte et overraskende ord eller citat?
    Fx ved at manipulere med et ordspil eller bruge et atypisk ord
  • Kan jeg inkludere navnet på en kendt person?
    Fx som afsender på et citat
  • Kan jeg anvende tegn og særlige skriftformater?
    Fx ved at indsætte versaler, udråbstegn, spørgsmålstegn og hashtags.
 
 

Eksempel:

 

Forberedelse gør mester
Camilla Sager taler i dette afsnit med Carl Brask om det interview, der har gjort mest indtryk på ham – og om, hvad han har lært af det.

Ønsker du hjælp til at udvikle dit koncept – helt uforpligtende? Pluk min hjerne, nup mit netværk og få konkrete redskaber. Vi mødes online eller på mit kontor til én times intensiv sparring, hvor du får konstruktiv feedback og specifikke, håndgribelige forslag til, hvordan du kan videreudvikle og styrke dit koncept. Når du går fra workshoppen, har du fået et kærligt og konstruktivt skub i den rigtige retning samt nye idéer og strategier, som du selv kan arbejde videre med. Priser fra 1.050 DKK eks. moms. 

Et forløb er for dig, der ønsker at arbejde seriøst med at udvikle dit koncept gennem konstruktiv, kreativ og strategisk sparring om alt fra målgrupper til missionstatements til målsætning. Et forløb starter med et uforpligtende og afklarende møde. Herefter tiltrettelægger jeg et skræddersyet program, som gør, at du efter forløbet vil have fået konkrete redskaber, som i fremtiden kan hjælpe dig til at sætte mål, at styre din proces og at foretage strategisk kloge valg. (Kommer i 2025)

Artiklen er skrevet i samarbejde med Lene Heiselberg, og er udgivet første gang i Journalisten 18.